MINE PARIS-ANBEFALINGER

Hei dere! Det er noen dager siden vi kom hjem fra en fantastisk Paris-tur og jeg vil gjerne dele skattene vi kom over med dere. Jeg håper tipsene kan være til nytte om dere skal besøke denne nydelige byen. Vi var der i tre netter og fire fulle dager, som jeg synes er er en perfekt lengde til en storbysferie. Jeg bestilte reisen via Hotels.com, som jeg pleier, to måneder i forveien og fikk et godt tilbud på både flyreise og hotell.

Jeg gjorde mye research for å finne det perfekte hotellet for oss og er utrolig fornøyd med valget jeg endte opp på. Vi liker en kombinasjon av hjemmekoselig og luksus, noe jeg synes det var noe vrient å finne. Hotellene i Paris er gjerne bittesmå og shabby eller storslotte luksushoteller som er prissatt deretter. Etter mye frem og tilbake fant jeg Hidden Hotel, som ligger kun en sidegate fra Triumfbuen, med nesten utelukkende toppanmeldelser.

Hotellet levde virkelig opp til forventningene. Jeg bestilte et av «Sensation» rommene som hadde fin størrelse, deilig seng, badekar og nydelig utsikt. For room tour kan dere sjekke ut >denne videoen<. Betjeningen var superskjønn, beliggenheten var åpenbart perfekt i en rolig, men sentral gate. Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at vi bor her igjen neste gang vi skal til Paris, dette er virkelig et sted man vil dra tilbake til!

Første måltiden vårt ble i Champs-Èlysees. Vi gikk faktisk opp og nede hele gaten to ganger før vi bestemte oss for hvor vi ville sette oss for en sen lunsj. Det er jo en turistifisert gate, med høyere priser og mer ukoselige steder etter vår mening, men til slutt fant vi Brasserie l’Alsace som hadde hyggelig uteservering med varmelamper og en fristende meny. Lokalet inne var ordentlig fransk, koselig og travelt.

Ved middagstid gikk vi på en skikkelig bom.. TIPS: bestill bord til middag, uansett dag og sesong. Vi endte opp med å få et bord på en restaurant jeg har spist på tidligere, Brasserie La Lorraine, som definitivt har nydelig sjømat (tunfisktartaren var vanvittig god), men de kunne trengt å dempe både belysningen og prisene, hehe! Foretrekker denne resturanten til lunsj, og gjerne uteservering på sommerstid.

TIPS: Vi pleier aldri å bestille inkludert hotellfrokost. Altså, jeg er sikker på at frokosten på Hidden Hotel ville vært amazing, men det er noe spesielt med å gå å titte etter koselig frokoststeder når man er på ferie, fremfor å spise samme sted hver morgen. Vi gikk ikke langt unna hotellet før vi fant Café Lateral, en superkoselig café med en godt utvalg av frokostfristelser. Vi bestilte en meny bestående av deilig kaffe, ferskpresset juice, nydelige bakevarer og eggerøre.

Denne gangen prioriterte vi ikke å stå i kø til andre severdigheter enn Louvre muséet, men da tenkte vi at å spise lunsj på Les Ombres var en god idé! Det er nemlig en roof top restaurant med nydelig utsikt til Eiffeltårnet. Vi bestilte dagens lunsjmeny og fikk deilig mat i generøse porsjoner.

Det er nok helt unødvendig å påpeke, men sett av tid til å rusle rundt. Det er noe storslagent å se på rundt hvert hjørne og det er slik man virkelig får selve essensen av Paris. Vi opplevde verken noe merkbart med forsøpling eller kloakklukt, som vi vet flere nevner etter de har besøkt byen, men det spørs kanskje på områdene man er i? Vi tok beina mye i bruk og gikk vel rundt 10km hver dag. Ellers tok vi en del Uber, som var utrolig greit! Å betale for strekningen man skal på forhånd føltes lettvindt og oversiktlig, og alle sjåførene var hyggelige. TIPS: Lær deg noen franske gloser, franskmenn blir gjerne mer villige til å prøve seg på engelsk om man som turist prøver seg på deres språk tilbake.

Vi tok en uber til Boulevard Saint-Germain og for å titte i den mye omtalte Kilo Shop vintagebutikken. Vi er ikke så rutta på å shoppe vintage enda, så det ble dessverre ingen funn på oss, men det var en veldig sjarmerende butikk med stort utvalg. Her betaler man i kilopris på det man finner, så man kan absolutt få en utrolig god deal. Vi ruslet rundt i nærområdet og fant oss selv plutselig i den koseligste lille «landsbyen» i en bakgate. Ta turen hit, om så bare for å ta fine bilder. Mange små og utrolig søte butikker, kaféer, blomsterbutikker og antikkbutikker. Vi kjøpte en rødvin i en bitteliten lokal vinbutikk som vi gleder oss til å nyte her hjemme, for en smak tilbake til Frankrike, mm! Legg inn Place Furstenberg på kartet og oppdag små skatter overalt. TIPS: Bruk Google Maps for alt det er verdt. Uansett hvor du befinner deg ser du raskt at det ligger masse flott i nærheten, som man kanskje ellers ville gått glipp av.

Etter en lang dag med mye gåing bestemte vi oss for å ta middag på en naborestaurant til hotellet. Tydeligvis går denne gaten for et bortgjemt-tema, noe som absolutt er passende med tanke på viben begge disse stedene. Le Hide er en liten og sjarmerende trang restaurant med en fantastisk fransk meny. Vi delte en flaske rødt og spiste oss stappmette. TIPS: Fransk mat er virkelig gourmet, og prisene er deretter, så med mindre du ikke prioriterer matopplevelser ville jeg spart litt ekstra i forkant til matbudsjettet. Tro meg; du vil ikke angre.

Fortsatt mette etter gårsdagens middag, ble det en lat morgen med kaffe og croissants i hotellsenga med en film på tven før vi tok en uber til Galeries Lafayette, et gigantisk kjøpsenter delt i flere bygg. Det ble minimalt med shopping der, kun et par kjøp i makeup-avdelingen, før vi gikk den lille strekningen bort til dit vi hadde reservert lunsj. Denne restauranten er hvorfor jeg elsker Frankrike og Paris. Le Bon Georges er, som vi sier i vloggen, helt magisk. Alt fra lokalet og servicen til maten og den deilige vinen var perfekt. Vi tok to glass rødt, nybakt brød og spekemat ute på den koselige uteserveringen, hvor verdens skjønneste kelner gikk gjennom den franske menyen med oss. Resten av måltidet spiste vi inne, noe som var like hyggelig, om ikke enda mer rustikt og fransk. Ah, vi elsket dette stedet! Dette ble vårt dyreste måltid, men hver krone var verdt det, for to matelskere som oss som virkelig nøt hvert sekund.

Siste middagen vår ble på 116 Pages, som vi fant på instagram. Her ble måltiden litt tapas-aktig, da vi bestilte flere ulike småretter, før vi bestile ønsket kjøtt etter gram med ulike sideretter, og delte alt sammen. Veldig god mat, koselig lokale og fin atmosfære, men dessverre fikk vi en lite dyktig kelner som nok var skyld i at vi ikke var storfornøyde når vi betalte å gikk. Det er kjedelig når bestillinger blir glemt, bordet ikke ryddet av og en fransk meny ikke blir forklart slik at man må sitte å google å gjette seg frem. Føler slik service er sjeldent i Frankrike; stort sett viser alle en enorm kjærlighet for maten de serverer og viser omtanke for gjestene sine, etter min erfaring hvert fall.

Siste dagen ble det bakevarer og kaffe fra nærmeste bakeri, igjen i senga med en film på tven. Viktig å nyte ferie til det fulle! Etter vi sjekket ut tok vi turen til Louvre muséet. Litt kø, men gratis inngang for blant annet oss fra Norge under 25 år. Absolutt verdt turen! Spesielt kaoset rundt Mona Lisa maleriet var gøy å oppleve. TIPS: Fikk inntrykk av at det lønte seg å komme på morgenen/formiddagen, for da vi dro derfra var køen nokså lang og det føltes mye mer crowded innpå det svære muséet.

Ikke langt unna ligger gaten Rue de Rivoli, hvor vi først spiste vår siste lunsj på La Coopérative. Rett ovenfor ligger Urban Outfitters, og videre i samme gate finner man blant annet Mango, Bershka, Forever21, Sephora, Zara og Kiko. Vil tro denne gaten og disse butikkene er mer attraktiv for de fleste når det kommer til shopping, sammenlignet med f.eks Champs-Èlysees med alle sine designer-butikker. Videre plottet vi inn & Other Stories, en av mine favorittbutikker, på kartet og gikk dit. Det ble dessverre med en titt, for vi innså at  det ville ta dobbelt så lang tid som normalt å komme seg til flyplassen pga. en ulykke.

Ellers vil jeg nevne Paris på natterstid. Spesielt Eiffeltårnet, så klart. Vi tok en uber ut før midnatt siste kvelden og spaserte rundt i parkene og over broene i nærheten og nøt det romantiske synet. TIPS: Er du her på vår- eller sommerstid ville jeg absolutt handlet inn til piknik i en matbutikk og satt meg i en av de flotte parkene. Vi har utrolig lyst til å dra tilbake på våren, når byen er grønnere og været mildere.

Det var såå mye vi hadde lyst til å gjøre, se og smake som vi rett og slett ikke fikk tid til denne gangen, så vi tar nok turen tilbake om forhåpentligvis ikke altfor lenge. Vi har mye til gode, for å si det sånn! Dette var Sivert sin første gang i Paris og jeg tror jeg med sikkerhet kan si at han forelsket seg like mye i byen som jeg gjorde første gang jeg var der. Kulturen, stilen, maten, folkene.. alt. Jeg håper virkelig at denne lille «guiden» over hva vi gjorde var til hjelp! Ta gjerne også en titt på >vloggen derifra<, som nok gir mer «følelsen» enn et innlegg med bilder. xx